Jak najít správnou asistentku do advokátní kanceláře?

Kdo si již vyzkoušel, ví, že najít správnou asistentku nebo asistenta do advokátní kanceláře není úplně jednoduché. Co vzít do úvahy, kdy a kde hledat a jak spolupráci nastavit, se dočtete v tomto článku.

  1.  Kdy je nejlepší hledat asistenta či asistentku?

Jestliže se ocitnete v situaci, kdy denně více než 12 hodin pracujete bez adekvátní pauzy na oběd, kdy často tváří v tvář čelíte nezvládnutým termínům, kdy opakovaně přesouváte setkání s rodinou či přáteli, kdy si už nepamatuje poslední hezkou večeři s partnerem a odreagování se pomocí wellness, kdy vám neustále v hlavě běží případ za případem a co je ještě třeba udělat, zjistit, zkontrolovat, opravit, doplnit, založit, vyhledat… Pak je zřejmě nejlepší se na chvilku zastavit a zvážit, zda na množství práce stačíte a zda by vám nemohl v organizace a nezbytné byrokracii, která k advokátní praxi patří, někdo pomoct. Prakticky pouze v takové situaci můžete mít jasnou představu toho, koho potřebujete a co přesně by měl dělat. Které věci jsou pro vás časově náročné, a bez problémů by je zvládl někdo jiný. V momentě, kdy myslíte více na organizační záležitosti vaší advokátní praxe a už nestačí moc času na řešení případů, promýšlení nejlepších strategií, studium legislativ a dodržování termínů, pak vězte, je ten nejlepší čas poohlédnout se po asistentovi.

  1. Co chci, očekávám a vyžaduji?

S ohledem na vaši právní specializaci je třeba si uvědomit, co chcete, co požadujete a jakou pomoc by pro vás asistentka měla představovat. Jaké úkony může provádět bez vaší přítomnosti, jaké úkony se může naučit, s čím vším vám může odlehčit byrokratickou a organizační stránku vaší advokátní praxe či jak velkou míru zodpovědnosti je možné mu předat. Ujasněte si také, kolik chcete mít volného času, jakou chcete mít pracovní dobu a podle toho sestavte požadavky a dlouhodobou náplň práce pro vašeho pomocníka.

  1. Jeho/její dovednosti?

Nyní, když jste si jisti, že mít asistentku je dalším nezbytným krokem ve vaši úspěšně rozvíjející se advokátní praxi, přichází stěžejní moment – jak a koho vybrat? Musí to být koncipient? Je nutné právnické vzdělání? Bude stačit pár hodin denně? Jak finančně ohodnotit? Vzhledem k dosavadní nulové zkušenosti s asistenty je samozřejmě velmi obtížné znát všechny odpovědi a být zároveň přesvědčeni o jejich správnosti. Pokusím se tedy nastínit svou zkušenost, ze které je možné se inspirovat a čerpat.

  1. Má vlastní zkušenost

Jelikož mi odešla studentka na výpomoc pár hodin týdne, cítila jsem opravdu silnou potřebu někoho mít u sebe a věděla jsem, že musím jednat rychle. Také jsem si byla jistá, že chci někoho známého nebo na doporučení. Tak jsem se začala ptát kamarádů, známých a jejich známých. Najednou se objevila slečna, která se krátce přistěhovala do Prahy, měla svou práci z domu, ale hledala něco k tomu. Já ji znala už pár let, ale jen velmi povrchně. Neměla jsem čas zjišťovat, jestli bude schopná, prostě jsem potřebovala pomoc. Takže jsem neměla žádné očekávání, i když jasnou představu koho hledám ano. Naši spolupráci jsme tedy začaly jako brigádu, 100,- na hodinu. Drobné úkony papírové, postupně po zvládnutí jedné věci jsem přidala další a další. Během prvních 3 měsíců, jsem pozorovala, jak její práce má mít vliv na mou práci. Stala jsem se efektivnější, byla jsem méně ve stresu a dokonce jsem začala mít čas na sebe, na partnera i na své blízké. Papíry, případy, složky a celá kancelář se najednou stala zorganizovaná. Fungovalo to. A co je zajímavé, nemá vystudovanou právní školu. Je to chemička, ale má mnoho svých zkušeností. Tedy od 18 již začala podnikat, má zkušenost se zákaznickým servisem, obsluhou a vedením kavárny, účetnictvím, organizací času jelikož pracovala z domu při obsluze internetových obchodů, takže je přirozeně zodpovědná, pro-aktivní a zorganizovaná. Samozřejmě vůbec na začátku nerozuměla právnickému jazyku, což mohlo být trošku únavné pro nás obě, ale potenciální asistent v advokátní kanceláři se musí snažit porozumět. Po 3 měsících už byl vidět rozdíl, po dalších 3 už znatelný. Její prezentace jí samotné je typ poctivé studentky, zapisuje si, pročítá chyby, snaží se proniknout a po životních zkušenostech také vidí, co se dá zjednodušit a vylepšit. V tomto případě jsem já měla opravdu štěstí a z brigády za 100,- na hodinu vznikla zaměstnanecká smlouva se samozřejmě vyšším příjmem.

  1. Spolupráce, ocenění

Je třeba mít důvěru se na asistenta spolehnout, proto jsem vždy raději volila spolupráci s někým, koho znám nebo mi doporučí mí známí. Já osobně vztah s mou asistentkou mohu považovat za přátelský, ovšem v práci je třeba mít stále na vědomí svou pozici. Oceňuji tedy, že doposud nedošlo k situaci, kdy by přátelský vztah byl problém, naopak je to příjemnou výhodou. Ovšem obě musíme dodržovat základní podmínky naší spolupráce, které jsou třeba si na začátku ujasnit. Otevřenost, důvěra a taky trochu toho štěstí tedy může vytvořit, z dříve stresující práce, příjemnou a rozvíjející se spolupráci.

  1. Závěr

Nehledejte příliš ambiciózní lidi, ale spíše pečlivé a zodpovědné, ty, kteří se chtějí učit novým věcem, chtějí se zdokonalovat a mají v tom lepším případě nějaké životní zkušenosti. Pozorujte, jak se s těmi lidmi cítíte, jak se Vám s nimi spolupracuje a zda si rozumíte. Zda po nějakém čase nedochází ke stejným chybám a zda zvládá nové a nové úkoly. Pokud takového člověka najdete, dejte mu také najevo, že si ho vážíte. Jestliže se bude cítit Vámi oceněn, pak se sám bude ještě více snažit. Proto i příjemná a zábavná atmosféra v kanceláři je zcela v pořádku. Není třeba být velkým zlým šéfem.  Přeji všem začínajícím advokátům hodně štěstí při hledání své „pravé ruky“!

je advokátkou v Praze. Zaměřuje se na smluvní právo a právo nemovitostí, kterému se věnuje již osmým rokem. Klienti nejvíce oceňují její nápaditost, rychlost a snahu o perfektnost a právní bezchybnost.

Další články, které by se vám mohly hodit

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *